JAK WYGLĄDAŁA INNOWACJA W 2015 ROKU?

mailing_1

#Proces #Sukces #Porażka

W 2015 roku podczas konferencji Innovation Day mieliśmy okazję spotkać niezwykle inspirujących ludzi oraz posłuchać o ich fantastycznych historiach i projektach.

W wielu wystąpieniach innowacja przedstawiana była jako zorganizowany proces, który obejmuje wszystkie działania począwszy od powstanie pomysłu, poprzez działania B+R, prace projektowe, produkcję i dystrybucję.

Rozumienie innowacji jako procesu wiąże się również z powiązaniami technologii, nauki, kultury/sztuki, socjologii, czy biznesu. To podejście długofalowe do tworzenia nowych produktów, rozwiązywania problemów tego świata, czy ułatwiania życia.

W tym właśnie kontekście o swoich projektach opowiadali m.in. Stiven Kerestegian – Design Leader, Open Innovation Strategist & Social Entrepreneur z LEGO Future Lab oraz Andrea Small – Strategy Lead w firmie Fuseproject.

Większość prelegentów podkreślała również, że bardzo często porażka jest elementem takiego procesu, aby więc osiągnąć prawdziwy sukces, musimy być wytrwali i odważni.

?You?re going to know everything that went wrong to confirm the theory that every success is made by a compilation of failures.?– Eduardo Battiston, Executive Creative Director / Isobar Brasil

Jak twierdzi guru innowacyjności i rozwoju talentów Sir Ken Robinson: ?Jeśli nie jesteś przygotowany na błędy, nigdy nie wymyślisz nic oryginalnego.

 

#Biznes #Handel #Produkt

Można pokusić się o stwierdzenie, że wszystkie trzy nagrody specjalne Game Changer przyznane w minionym roku podczas Innovation Award związane są z biznesem, handlem i produktem.

Firmą Roku zostało Estimote, które doceniono za wszechstronność i użyteczność zastosowania jej produktów, co potwierdza również obecność tej polskiej firmy w pierwszej lidze światowych innowatorów.

Tytułem Człowiek Roku jury uhonorowało Rafała Brzoska, założyciela i współwłaściciela spółek z Grupy Integer.pl, w uznaniu za kwestionowanie biznesowego status quo i stworzenie innowacyjnych usług pocztowych, jak Paczkomaty InPost, które już dziś są ikoną.

Za wsparcie w trudnej sytuacji biznesowo-polityczno-handlowej i przekłucie poczucia krzywdy w pozytywne działanie nagrodzono tytułem Wydarzenie Roku akcję #jedzjabłka, wymyśloną i zrealizowaną przez redakcję Pulsu Biznesu.

 

#Customizacja #Personalizacja #Zaangażowanie #Interakcja

?Osobiście cieszy mnie to, że prace w tym roku kontynuują tradycję skracania dystansu między odbiorcą a nadawcą komunikatu marketingowego.? – Michał Brański, Członek Zarządu Grupy WP, VP of strategy

Wśród innowacyjnych projektów wyróżnionych w 2015 roku widocznym wspólnym mianownikiem wielu z nich było wykorzystanie mechanizmów personalizacji do budowania zaangażowania odbiorców danego projektu.

Nagrodzone i wyróżnione na Innovation Award kampanie takie jak ?Zwrotka Żywca?, ?Kochasz? Powiedz STOP? czy ?Przegląd Warszawski? wywołują, ale też z założenia opierają się na zaangażowaniu odbiorców komunikacji dzięki wykorzystaniu mechanizmów personalizacji/customizacji.

Ich zastosowanie w rozmaitych kontekstach – od utworu muzycznego/teledysku jak ma to miejsce w przypadku ?Zwrotki Żywca? do samego produktu w projekcie ?Nobile Saudade? – pozwala zaciekawić odbiorców czymś istotnie nowym.

 

#Użyteczność #Lifehacking #Touchpoint #SposóbDotarcia

Innym widocznym ?trendem? wśród wyróżnionych przez jury konkursu Innovation Award projektów są rozwiązania oparte na użyteczności i swoistym lifehackingu.

Przykładem jest tutaj projekt ?Park&Drive?, w którym problem marketera (zachęcenie do jazd próbnych) wpisany w realny problem potencjalnych odbiorców komunikacji, pozwolił na stworzenie ciekawego i skutecznego nowego rozwiązania.

W podobny sposób tworzone nowe rozwiązania zauważyć można też w takich projektach jak ?Ulubiona Zabawka? czy ?Waiting Signs of Hope?.

 

#Online #Offline #Technologia #Integracja

?Biorąc pod uwagę nagrodzone projekty widać wyraźnie, że coraz więcej zespołów łączy różne, czasem od lat dostępne technologie, w całkowicie nowe doświadczenia dla konsumenta. Tak dzieje się na całym świecie i tu nie jesteśmy wyjątkiem.? – Sebastian Oszczepaliński,  Managing Director, Walk Digital

Warto podkreślić również, że innowacyjne projekty nagrodzone w tym roku nie odnoszą się tylko do rozwiązań technologicznych, wiele z nich łączy w sobie świat online i offline.

Np. nagrodzona kampania „Kibicuj paczką” marki Tic Tac od Ferrero, która w innowacyjny sposób łączyła tradycyjny przekaz marki z możliwościami interakcji kreowanymi przez technologię voice recognition.

Drugim tego przykładem może być kampania „Nobile Saudade”, w której połączono osobistą sieć społecznościową użytkownika z personalizacją własnej deski kitesurfingowej.

 

#Dobroczynność #Ecommerce #Rozrywka

?Coraz więcej jest też w kampaniach dobrego ducha i wiary w to, że w ludziach, w konsumentach drzemie dobra energia i trzeba ją po prostu wyzwolić, dać zapał.? – Michał Brański, Członek Zarządu Grupy WP, VP of strategy

Innowacyjne kampanie o charakterze społecznym, które doceniliśmy w 2015 roku wpisują dobroczynność w nieoczywiste konteksty dotychczas rzadko wykorzystywane w tego rodzaju projektach.

Przykładem takiej kampanii jest projekt ?Zrób Coś Dobrego Zanim Zostaniesz Zombie?, w którym takim kontekstem była rozrywka/popkultura.

Wiele projektów o charakterze społecznym dotyka również mechanizmów, które raczej kojarzymy z projektami komercyjnymi – np. ?Photos for Life – charytatywny bank zdjęć? czy ?Szacun Tropików?.

Najciekawsze projekty tego typu w 2015 roku pokazują, że takie nieoczywiste rozwiązania są w stanie wygenerować istotny zwrot w postaci m.in. earned media.

 

#Aplikacja #Automatyzacja #Mobile #Optymalizacja #Wygoda

Z kolei wśród wyróżnionych w konkursie Best Startup firm i produktów widocznym obszarem była optymalizacja procesów, często osiągana poprzez automatyzację. Większość z nich tworzy rozwiązania z obszaru mobile, pomaga zrozumieć konsumentów tego rynku, tworzy lub ułatwia tworzenie aplikacji itd.

Z takimi właśnie obszarami związane są wyróżnione w konkursie KoalaMetrics, Landingi czy Prowly.

Nie można pominąć jeszcze jednego ważnego zjawiska, jakim jest dążenie firm do wygody konsumenta, szczególnie podkreślanej przez nagrodzony ZenCard.

 

#2016

?Innowacyjność to jedno z najczęściej nadużywanych słów w Polsce. Zaklęcie, które ma opisywać problem lub rozwiązanie. Problem z używaniem tego słowa polega na tym, że najczęściej pozostaje puste, pozbawione treści. Konkurs Innovation Award to szansa, aby odejść od świata zaklęć do świata konkretów, działań, realnych doświadczeń.? – Bartłomiej Gola, Partner Zarządzający SpeedUp Venture Capital Group

W ramach projektu Innovation AD chcemy łączyć biznes z innowatorami z różnych środowisk (naukowych, technologicznych, kreatywnych, startupowych) – promować i definiować innowację możliwie szeroko: jako zmianę zarówno w zakresie idei produktu lub usługi, ich modelu biznesowego, komunikacji czy sprzedaży.

Chcemy odkrywać, analizować, opisywać, wyróżniać i popularyzować wszelkie wartościowe, nowe rozwiązania doceniając zarówno technologię jak i idee, implementację oraz same produkty – również (a nawet przede wszystkim) te wykraczające poza dotychczasowe schematy myślenia i wymykające się prostej kategoryzacji.

Dlatego m.in. na nowo ułożyliśmy kategorie w konkursie i kolejny raz zmieniliśmy myślenie o nich tak, aby były możliwie pojemne – umożliwiały zgłaszanie rozwiązań dużych i małych, przełomowych w rozmaitych, istotnych dla danego projektu aspektach i kontekstach.

Wszystko może być innowacją, więc przed niczym się nie zamykamy.

Przyspieszajmy.

Przedstawiamy Komitet Innvoation Ad 2016

Komitet

Ta strona wykorzystuje pliki COOKIE zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki. Więcej na ten temat możesz przeczytać w polityce związanej z ciasteczkami. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close